Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ERTMS godkendelsesproces (Trafikpolitik)

af steenth, 19/1 2016, 11:33 (3240 dage siden) @ UTJ

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.

Papirarbejdet desværre nødvendig. Og efter hvad jeg kan se, er det ikke teknik som har fokus, men styring af risiko...

Simulering er stærk værktøj. Det er hurtigere at teste i et laboratorium, da man kan komme ud i nogle hjørner, som er vanskelige at genskabe i marken. Eller kræver meget tid at genskabe. Det er et spørgsmål at løbe tilstrækkelig antal testcases igennem. Det spare tid i ude marken.

Jeg set at Siemens og Alstrom har været i Sverige for at besøge de leverandører af markudstyr - Bombardier og Ansaldo - for at få testet og godkendt deres mobile udstyr til baseline 3 til de nuværende svenske baner. Og de meste af det arbejde er sket i et testmiljø.... Det ligner at Siemens nok også vil kunne levere ERTMS udstyr, som kan bruges i Danmark fra starten af, når de har ofret tid/midler på en svensk godkendelse...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak