Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland (Trafikpolitik)
Personligt vil jeg afholde mig fra at søge at fortolke politiske udsagn, der oven i købet har været gennem den journalistiske vridemaskine .....
P.t. lukkes der meget røg ud i denne sag, røg, der dækker over følgende faktiske omstændigheder:
- at Region Sjællands regionsråd har modsat sig, at Regionstog/Lokaltog opgraderer de manglende 8 km mellem Ruds Vedby og Høng, selv om banevirksomheden selv har pengene dertil i egen kasse, og før der foreligger en afgørelse om statens fremtidige anlægstilskud vedr. privatbanerne,
- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.
Det tror jeg også man skal holde sig fra i denne sag. Dog tror jeg at man, hvis man skal lave sin personlige analyse, skal se på mandatfordelingen i regionsråd og andre indstanser. Der skal nok kun en simpel analyse og en veltilrettelagt kampagne til at få opretholdt banen, såfremt man tilrettelægger den uden egne sym- og antipatier med hensyn til politiske partier. Kort sagt er det ikke sikkert at man skal begynde med at råde de traditionelt tog/kollektiv-trafik-glade partier op først, da de kan frastøde mere pragmatiske og bilvenlige politikere. Men det skal ske lokalt og mon ikke det også bliver således. Dog var seneste kommunesammenlægning nok ikke videre gunstig for banen.