
Hvad brugte Deutsche Reichsbahn Scandias godsvogne til?
Er der nogen her, som har viden om, hvad der skete med de godsvogne, som vognfabrikken Scandia solgte til Deutsche Reichsbahn (DRB) under Besættelsen?
Vi er et par journalister på efteruddannelse, der researcher på vognfabrikkens aktiviteter under Besættelsen, og måske der er nogle af jer vidende folk her, som kan hjælpe os lidt med et teknisk spørgsmål om, hvad der egentlig skete med de vogne, der kom til Tyskland under krigen. Altså hvad blev de brugt til, hvor kom de hen, osv. Måske DRB eller andre registrerede noget om dette.
Lars Bjarke Christensen skrev en forrygende artikel om det i 2005" Scandia under besættelsen", og heri nævnes DR Linz Omm 13156-13455, der var åbne godsvogne, som blev bestilt 1941 og leveret i 1942 til DRB. I 1941 bestiltes 300 yderligere DR Linz Omm 24956-25255, der blev leveret til DRB i 1943-44.
Der nævnes også DR Münster 523096-523160, som var 65 tankvogne leveret til Kriegsmarine i 1942-43 samt DR Münster 523161-523365, som var 185 tankvogne ligeledes til Kriegsmarine leveret 1942.
Ligger nogen her inde med viden om dette spørgsmål, så vil vi være meget taknemmelige.
Det berøres lidt her:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=20164Vh
Christian Brinck
Hejsa,
De åbne godsvogne af type Omm Linz, som Scandia byggede, blev brugt til transport af gods i kolli.
Fra totalproduktionen på 24.735 vogne kan trækkes de første 6.130 eksemplarer bygget 1939-1941, som var af en lidt anden konstruktion end vognene bygget fra 1941 og frem. Det er herefter kun for de få hundrede danskbyggede ud af de 18.605 senest byggede vogne, at godsets art skal findes. Således indsnævret bliver opgaven jo lidt mere overkommelig. I modsat retning trækker dog, at vognene sandsynligvis har fragtet gods på alle normalsporede jernbaner på Kontinentet, herunder en lang række privatbaner, så der er ikke kun de tyske men også de øvrige europæiske baneforvaltningers arkiver at at hygge sig med at researche i. I skal jo nok ned og kigge på vognjournaler og -rapporter fra de enkelte stationer. God fornøjelse med opgaven!
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.