Skift fra SL til S75 to-bloksvelle
På alle 3 to-bloksveller og træsveller er højeste hastighed 180 km/t og 22,5 T akseltryk
På de 2 første monobloksveller, S89 og S99 er højeste hastighed 200 km/t og 22,5 T akseltryk.
På den nye monobloksvelle S16 er højeste hastighed 250 km/t og 25 T akseltryk (ikke samtidig!)
Så grunden til den tungere svelle var ikke kun ønsket om at kunne køre hurtigere.
Jeg tror ikke at der findes én forklaring på hvorfor DSB gik fra SL til S75 svellen.
SL svellen fandtes i 2 udgaver, en til DSB37 og DSB 45 skinner samt en til DSB60 og UIC60 skinner.
Alle 4 skinneprofiler kan monteres på S75 svellen.
Stålklempladen rustede i rundingen der hvor klempladen er i fordybningen i betonen.
Sporisoleringen kortsluttede ofte når isoleringsbøsningerne gik i stykker, en fejl der var meget svært at lokalisere.
Ingen af disse fejl opstår på S75 svellen da den har en nylonklemplade.
Man ønskede et kraftigere profil mellem de 2 blokke.
Al erfaring viser at en tungere svelle ligger mere stabilt i sporet, og dermed kræver mindre vedligeholdelsesjustering.
--
Hilsen Peter