Skift fra SL til S75 to-bloksvelle
Kære Viktoria
Det er jo altid fornuftigt at trykke send, når man mener man er færdig, således glemt! Så hermed en gang til.
Da jeg i sin tid jernbanehistorisk beskæftigede mig med anvendelsen af de forskellige litra (dampere) på de planlagte baner, var der altid to ting, der ikke var blevet taget højde for og som man heller ikke rigtigt kendte til og derfor ikke tog alvorligt, som man gør nu.
Det var det statiske- og det dynamisk bevægelige akseltryk, der overførtes til skinnerne, ofte udregnet i en tons metervægt. Sådan cirka var det dynamiske akseltryk ca. dobbelt så stort som det statiske, hvilket bl.a. også gjorde, at man ikke kunne holde skinnerne rette i de planlagte kurver og overhøjder. Altså om igen med ofte flere sveller (afstand) og kraftigere skinner (eks. 37 kg/m til 45 kg/m til 60 kg/m o.s.v.) og ny overbygning. Sådan lige en stor damper med et statisk akseltryk 14 til 16 tons bliver hurtigt dynamisk til 28 til 32 tons!!
Og det er DER jeg tror du skal lede! Og hvorfor ikke starte hos Banestyrelsen eller en af dets entreprenører, der bygger skidtet! De MÅ jo have beregninger og tabeller for dette. Jeg så nogle kurver i sin tid, hvor grafen stiger hurtigere end hos en brugtvognshandler eller black month.
Ved ikke om det kan bruges, men det var det jeg kom i tanker om rent umiddelbart.
Steff