Skift fra SL til S75 to-bloksvelle
Håber nogen af jer kan hjælpe.
Prøver at opspore hvorfor DSB skiftede SL svellen ud med S75 svellen.SL to-bloksvellen blev produceret fra 1968 til 78, og havde en egenvægt på 175 kg.
S75 to-bloksvellen blev produceret fra 1978 til 89, og havde en egenvægt på 225 kg.Måske var SL svellen dimensioneret til 120 eller 140 km/t, som passede med hvad DSB's lokomotiver kunne køre i 1968. I 1978 var litra ME på vej med 175 km/t, hvorfor det kunne tænkes at de 50 kg ekstra var nødvendigt for at måtte køre 180 km/t på sporet.
Eller hvis nogen af jer har data på tilladt akseltryk og hastighed på SL og S75, kunne det være en start.
(Har ikke kunnet finde disse data på de bladtegninger bladtegninger jeg har adgang til gennem arbejdet.)
I min DSB-tid - som begyndte i 1978 - mener jeg, at det forlød, at det var på grund af tæring i forbindelsesstængerne i SL to-bloksvellerne.
Men det kan vel næppe forklare de 50 kg i forskel?