Elektrificering i 1950'erne, en mulig udgivelse?
"og ret hurtigt derefter besluttede udvalget, at anbefale en hurtig overgang til dieseldrift..........................."
Det er vel sådan nogenlunde alle meget kort beskriver traktionsudvalgets arbejde, der jo i den henseende er ligegyldigt, da skriverkarlen jo hurtigst muligt, vil tage fat på det egentlige, nemlig anskaffelsen af litra MY m. fl. eller afskaffelsen af dampen!
Mig bekendt har emnet som sådan ikke været behandlet jernbanehistorisk (eller industri- og samfundshistorisk), men er jo netop trods derfor, meget væsentligt for den kommende jernbanehistorie i Danmark og muligvis specielt den nutidige, med overvejelser om at hænge tråd op på diverse strækninger.
For som det bliver vist i den svenske tråd, har der jo været følere ude og spørgsmål fremsendt til diverse styrelser og fabrikker i udlandet, for at få afklaret spørgsmål. Og især Sverige som tidlige neutralt land, kunne jo tilbyde "næsten det hele". Vores gamle samrabejdspartner havde ikke muligheden, da landet lå bogstaveligt i "kote Nul". Og England var ikke blevet bombet nok og havde derfor sin (gamle) industri rimelig intankt samt masser af kul, hvorfor elektrificering overhovedet ikke var aktuelt (som også senere Tyskland ).
Der ER vel hér en mulig opgave at løfte, med at beskrive traktionsudvalgets arbejde og virke og hvorfor det blev "en hurtig overgang til dieseldrift".
En dels samfunds-, jernbane- og industrihistorisk opgave hos .. forfattet af .../...... ....../.... .......??????
Med venlig hilsen
Steffen Dresler