Rødt blinksignal ved overkørsler - med TO lys?!?
Forholdene i Horsens kan have været dikteret af, at det ved Sønderbrogade var et havnebanespor og et strækningsspor, der krydsede samme overskæring. Det forekom vist ikke så ofte.
Forholdene i Horsens er omtalt i Jernbanen 4/2023 s 34-35. Der er også et godt billede af et sådant dobbelt overkørselsanlæg.Måske har denne artikels billedtekst, der faktisk beskriver en overkørsel med 2 forskellige infrastrukturforvaltere, givet anledning til den forståelse der i skyndingen blev til "en røverhistorie". For lige at få diskussionen tilbage på rette spor, synes jeg at vi skal prøve at sammenfatte begrundelserne:
- Af hensyn til vejtrafikanters opfattelse af overkørsler med uafhængig trafik i 2 spor, skulle vejsignalet have en særlig udformning. (Gad vide om køreskoleeleverne blev undervist i tolkningen af signalet?)
Det blev de givetvis. Signalet var på et tidspunkt gengivet på en farveplanche over vejskilte i 'Hvem Hvad Hvor' (årgang husker jeg ikke) og formentlig også i køreskolernes teorihæfter fsv. at de indeholdt farveplancher.
[*]Af hensyn til den tekniske løsnings kompleksitet, ville det være enklest at opstille 2 uafhængige standard-overkørselsanlæg.
[/list]Så det ser ud til at man ganske pragmatisk har forenet det nyttige (sikkerhedsfremmende løsning) med det behagelige (ingen dyr specialløsning).
Det er så Horsens-løsningen. Den var ikke almindelig jf. spørgers spørgsmål.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.