Rødt blinksignal ved overkørsler - med TO lys?!?
Forholdene i Horsens kan have været dikteret af, at det ved Sønderbrogade var et havnebanespor og et strækningsspor, der krydsede samme overskæring. Det forekom vist ikke så ofte.
Forholdene i Horsens er omtalt i Jernbanen 4/2023 s 34-35. Der er også et godt billede af et sådant dobbelt overkørselsanlæg.
Måske har denne artikels billedtekst, der faktisk beskriver en overkørsel med 2 forskellige infrastrukturforvaltere, givet anledning til den forståelse der i skyndingen blev til "en røverhistorie". For lige at få diskussionen tilbage på rette spor, synes jeg at vi skal prøve at sammenfatte begrundelserne:
- Af hensyn til vejtrafikanters opfattelse af overkørsler med uafhængig trafik i 2 spor, skulle vejsignalet have en særlig udformning. (Gad vide om køreskoleeleverne blev undervist i tolkningen af signalet?)
- Af hensyn til den tekniske løsnings kompleksitet, ville det være enklest at opstille 2 uafhængige standard-overkørselsanlæg.
Så det ser ud til at man ganske pragmatisk har forenet det nyttige (sikkerhedsfremmende løsning) med det behagelige (ingen dyr specialløsning).
Henrik Karlsson