Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937

af FS1954, 14/3 2024, 16:42 (254 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Helt sulte har majestæterne nu ikke skullet - i hvert fald er der på et tidspunkt installeret et lillebitte køkken (eller pantry, stirrids eller kabys, det ikke ønskede bedes overstreget) i bagagerummet bagest. Ved beskrivelsen af vognen her på siden (under "DSB Vogne") er det nævnt, at der var elektriske kogeplader og isskab, øjensynligt lige fra begyndelsen. Disse installationer er dog ikke tegnet med på den tegning, der er i bogen om Kongevogne.

Men jeg kan genfortælle en anekdote, som min forgænger udi rundvisninger, Ole Nørregaard Pedersen, fortalte: På en tur med Kongevognen ønskede Prins Henrik et stykke ristet brød. Det viste sig, at der ikke var nogen brødrister i køkkenafdelingen. I stedet fandt tjeneren/lakajen/opvarteren på at ríste brødet over et stearinlys. Hvordan prinsen har modtaget dette stykke brændt brød, melder historien desværre intet om, men jeg ved af egen erfaring, at brød ristet over f.eks. fyrfadslys kommer til at smage af paraffin og bliver sort der, hvor lysets flamme har 'ristet' brødet. Kan ikke anbefales.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

--
FS1954


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak