Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937
Kære Morten
Det er bl.a. antallet af tjenende ånder, der begrænser pladsen for evt. køkken. Man KUNNE jo have haft et køkken a la´ MS/MB/AUM rent størrelsesmæssigt, i det mindste for at kunne varme mad, Ved så ikke om fyret i vognen foruden varme kunne levere varmt vandt til kaffe/the og håndvask. Men som sagt, skulle andet så undværes. Men vognen blev jo indrettet i samarbejde med hoffet, så der er altså en fuldt ud accept på aptering mv. Altså ikke noget pantry/anretterrum eller andet.
Vognens normale løb var jo normalt heller ikke anderledes, end at der maksimalt var en Storebæltsfærge indenfor tidsmæssig acceptabelt rækkevidde ved ture i Danmark. En anden muligved var "frokostkasser", der blev indleveret på en given station, der havde havde fået telegraferet ordren tidligere. Alle større stationer havde jo en restaurant.
Hvis vognen var indrangeret i et normalt eksprestogs med WR i Danmark, kunne der jo anvendes "den ambulante tjener" (som i lyntogene) til at hente/bringe/servere i Kongevognen. Det samme i udlandet.
Sidst skal man jo huske på, at vognen var et transportmiddel for kongefamilien (kørende Krone 1), fra dengang det var hurtigere og nemmere med jernbanen og ikke en konference-/mødevogn.
Steff
Kære Steff,
Det er meget godt, men jeg KAN altså ikke tåle at se kongelige sulte.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.