Avatar

Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/3 2024, 10:36 (192 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Morten

Det er bl.a. antallet af tjenende ånder, der begrænser pladsen for evt. køkken. Man KUNNE jo have haft et køkken a la´ MS/MB/AUM rent størrelsesmæssigt, i det mindste for at kunne varme mad, Ved så ikke om fyret i vognen foruden varme kunne levere varmt vandt til kaffe/the og håndvask. Men som sagt, skulle andet så undværes. Men vognen blev jo indrettet i samarbejde med hoffet, så der er altså en fuldt ud accept på aptering mv. Altså ikke noget pantry/anretterrum eller andet.

Vognens normale løb var jo normalt heller ikke anderledes, end at der maksimalt var en Storebæltsfærge indenfor tidsmæssig acceptabelt rækkevidde ved ture i Danmark. En anden muligved var "frokostkasser", der blev indleveret på en given station, der havde havde fået telegraferet ordren tidligere. Alle større stationer havde jo en restaurant.

Hvis vognen var indrangeret i et normalt eksprestogs med WR i Danmark, kunne der jo anvendes "den ambulante tjener" (som i lyntogene) til at hente/bringe/servere i Kongevognen. Det samme i udlandet.

Sidst skal man jo huske på, at vognen var et transportmiddel for kongefamilien (kørende Krone 1), fra dengang det var hurtigere og nemmere med jernbanen og ikke en konference-/mødevogn.

Steff

Kære Steff,

Det er meget godt, men jeg KAN altså ikke tåle at se kongelige sulte. ;-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

SB YM4Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak