Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937

af Steffen Dresler, 11/3 2024, 10:32 (260 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Det er bl.a. antallet af tjenende ånder, der begrænser pladsen for evt. køkken. Man KUNNE jo have haft et køkken a la´ MS/MB/AUM rent størrelsesmæssigt, i det mindste for at kunne varme mad, Ved så ikke om fyret i vognen foruden varme kunne levere varmt vandt til kaffe/the og håndvask. Men som sagt, skulle andet så undværes. Men vognen blev jo indrettet i samarbejde med hoffet, så der er altså en fuldt ud accept på aptering mv. Altså ikke noget pantry/anretterrum eller andet.

Vognens normale løb var jo normalt heller ikke anderledes, end at der maksimalt var en Storebæltsfærge indenfor tidsmæssig acceptabelt rækkevidde ved ture i Danmark. En anden muligved var "frokostkasser", der blev indleveret på en given station, der havde havde fået telegraferet ordren tidligere. Alle større stationer havde jo en restaurant.

Hvis vognen var indrangeret i et normalt eksprestogs med WR i Danmark, kunne der jo anvendes "den ambulante tjener" (som i lyntogene) til at hente/bringe/servere i Kongevognen. Det samme i udlandet.

Sidst skal man jo huske på, at vognen var et transportmiddel for kongefamilien (kørende Krone 1), fra dengang det var hurtigere og nemmere med jernbanen og ikke en konference-/mødevogn.

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak