Test af Kongevogn S 1 med RDO-udstyr 1937

af Jens H. Bondesen, 11/3 2024, 20:04 (256 dage siden) @ Jørgen Kragh

God aften,

Mit bidrag til tråden er alene en erindring fra James fortælling til mig i slutningen af 1970’erne om test af radiomodtageforholdene i S1 ved kørsel i “røret” mellem København H og Østerport, da vognen var ny. Jeg bliver svar skyldig om målingerne blev foretaget med S1 eller forsøgsvognen.

Ved kørsel i fjerntogssporene forsvandt signalet til modtageren umiddelbart ved kørsel ind i tunnelen.
Ved kørsel i nærtrafiksporene var der til gengæld signal hele vejen gennem tunnelen.
Årsagen var at S-banens køreledning fungerede som en slags repeater (James gav mig helt sikkert den rigtige forklaring, men den har jeg glemt, undskyld).
En ide om at opnå modtagelse ved at ophænge køreledning i fjernbanesporene var kortvarigt på tale, men døde med det faktum, at UIC foreskrev udvendige tagantenner jordet ved kørsel under køreledninger.

James nævnte helt sikkert ikke noget om, at sendemulighed fra S1 skulle have været undersøgt.

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak