MY og støjproblemer
Og så lige den amerikanske vinkel.
Som alle andre organisationer, så havde EMD behov for rapporter om deres aktiviteter.
En af de mere spændende grene af EMD var "Engineering department"; det var der alle de tekniske typer kunne slå sig løs.
Årrapporten fra 1956 har faktisk lidt om lyddæmpning.
At sætte perforede plader i manifolderne gav en reduktion på ca. 2 dB - det var godt nok et magert resultat.
Mere fornuftigt var tanker om at se på støj ved indsugning af luft og støj fra køleblæsere.
Men igen: der er sq ikke meget om lydniveau inde i førerkabinen.
Professor Frederiksen fik også oversendt en stor rapport fra EMD omkring hvordan og hvorledes med dæmpningen af udstødsstøjen.
Billederne af de perforede rør (i flere varianter) indgik også.
Der var intet i den rapport, som imponerede Frederiksen; måske kun at det tekniske niveau var så lavt.
Reelt set, så kræver god lyddæmpning af 2-takt motorer god plads. Dette lykkedes godt i Mx og MzIV.