MY og støjproblemer
Hvad der evt. har været skrevet i personaleblade eller fagforeningsblade er jeg ikke bekendt med.
Dog har jeg et vidst kendskab til hvorledes DSB agerede overfor Nohab og amerikanerne.
Dette er første gang jeg ser støjen omtalt som et problem. På dette tidspunkt gik forhandlingerne om 1105-1124 og DSB var noget nervøs for om anskaffelsen blev skrottet politisk pga. støj (godt hjulpet af den fløj, som havde "køb dansk" som holdning).
Svaret kom fra GMOO (som siden 1/1 1954 havde varetaget EMDs exportinteresser (både hele loko og "component kits" til associates).
Der er mange måder at skrive "rend og hop" på - dette er en af dem. Med en sådan holdning fra amerikanerne, så er det svært at få noget igennem.
Det ændrede ikke på at der stadig var larm i omgivelserne.
Selv svenskerne i GM svenske filial (kaldet General Motors Nordiska AB) kunne gøre sig morsomme......
Intet er ovenstående er til meget hjælp for at løse problematikken og klagerne i aviserne forsatte.
Da Nohab ikke havde viden omkring lyddæmpning, så kontaktes Eyvind Frederiksen på DTH.
Herfra begynder Nohab arbejdet med at få lavet en anden lyddæmper til My.
Dette arbejde er beskrevet i MM5 side 35-36.
Man kan evt. også kikke her - My - lyddæmpning
Det er værd at bemærke at alt det her handler om støjen udenfor lokomotivet. Forholdene inde i lokomotivet blev der ikke brugt mange linjer på.
Var det usædvanligt? Det tror jeg faktisk ikke....kik på hvordan nittearbejde foregik dengang.....ingen høreværn. Flaskedamerne på Carlsberg var berygtede for at være en flok halvdøve kællinger. Ældre maskinmestre, som havde sejlet med dieselmotorer var også berygtede som nogle halvdøve stoddere.....igen arbejde uden høreværn i støjfyldt miljø.
I min optik var der bare ikke den store opmærksomhed på forholdet i samtiden.
Her skiller SJ sig ud med anskaffelsen af T43. Her var der specificeret i vidst lydniveau i førerrummet.
Den del skulle Nohab nok have læst lidt bedre på....for da de første målinger foretages, så var niveauet alt for høj. Det forsinkede faktisk leveringen af T43 ret meget. Vores ven fra før, Eyvind Frederiksen, var også involveret i den sag.
Husk på: han var konsulent for Nohab - ikke DSB.