Nærtrafikremisen ved Dybbølsbro/Ingerslevgade.
Kære alle
Tak Tommy!
Det er jo i detaljen at djævlen ligger begravet, nok mere her i hjørnerne af foto, hvor andet er det mente fokus, i tilfældet her Den Hvide Kødby, især nok Københavns stolthed på daværende tidspunkt.
Det er egentligt et velfornyset depot med hele to kædetrukte kulkraner og mindst en vandkran, kul- og aske opbevaring, eftersynsgrav, drejeskive for mindst litra O nærtrafiklokomotiver.
Om der er anvendt elementer i den nye remise fra den gamle (1887) træremise (den "røde" klinkbyggede ved Station III) ved jeg ikke, men portene og de øverste vinduer har da en stor lighed. Det kan jo også være at nogle af de indre bærende konstruktioner er anvendt. Men den nye remise er i virkeligheden to x 2-sporede træremiser med tilbygget sidebygning (værksted/kontorer/depot????) ud mod de store banegårdsanlæg, hvor hovedsporene ind og ud af Kh. Muligvis plads til 2 maskiner pr. spor = 8 (max. str. litra O) maskiner indendøre.
Men det rejser jo igen sp. hvilken organisation under, hvilke ture (delture fra Mdt. Gb???) og fra HVORNÅR og TIL HVORNÅR??
Spændende at et åbenbart mellemstort Mdt. sådan er gået under radaren i det jernbanehistoriske!!
Steff