Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943
Man bliver ofte oplyst, korrigeret eller nogen (i heldigste fald ) gange konfirmeret i informationer og andet vedr. denne ofte meget komplekse viden som jernbaneinteressen kan medføre.
Pga. et udkast til et billede vedr. underretningsplader for Skydelokomotiver for SIR 44, kom der en tråd om ”Skydelokomotiver” og reglerne herfor.
Men hvor meget dette med anvendelsen af Skydelokomotiver egentligt i realiteten var i den daglige drift, forblev ukendt.
Men ved hjælp fra to ”rigtige Trafikuddannede – nu pensionerede - DSB´er”, fik jeg tilsendt nedenstående, så tak til Aarhus og Næstved.
Jeg må ærligt tilstå, at jeg faktisk blev noget videre overrasket over omfanget i anvendelsen af skydelokomotiver i damptiden, det vil sige her i 1940´erne og 1950´erne. Løseligt sammentalt fik omkring ca. et sted mellem 15 til 20 daglige tog opført i TK i begge Dc., medgivet Skydelokomotiv. Og det var både de personførende– som godstog.
Nedenfor 3 udklip fra Togplan 11 i 2. Dc. samt et B-cirkulære fra 1. Dc. i uddrag.
Fra 2. Distrikt Fredericia 1949:
Fra 2. Distrikt Struer 1949:
Fra 2. Distrikt Nyborg 1949:
Fra 1. Distrikt 1943:
Det afstedkommer jo så spørgsmålet, om der er nogle af læserne på denne agtværdige side, der har, bevidst eller ubevidst, billeder af dette åbenbart daglige fænomen??
Med venlig hilsen
Steff