Skydelokomotiver i 1. distrikt 1943
Som en del gange tidligere stødte jeg på en sagsakt, som var skrevet på bagsiden af noget, der var endnu mere interessant end selve sagsakten. I dag var det bagsiden af et cirkulære vedrørende brug af skydelokomotiver i 1. distrikt 1943, der var brugt som skrivepapir. Men her koncentrerer vi os om forsiden af cirkulæret.
Brugen af skydelokomotiver har altid fascineret mig: De to lokomotivførere har vel ikke kunnet kommunikere med hinanden - eller kunne fløjtesignaler anvendes over så "lange" afstande som et langt eksprestog? Hvordan undgik man, at det bagerste lokomotiv "pressede så hårdt", at vognene mellem de to lokomotiver blev presset af sporet? Kørte skydelokomotivet altid med helt til rangergrænsemærket eller kunne man på den enkelte station nøjes med en mindre strækning? Var skydelokomotiver på fri bane bandlyst?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Cirkulæret findes i denne pakke: