Nytårsknald - flere skorstene EDIT

af Georg Schmidt, 6/1 2023, 00:07 (624 dage siden) @ ojk37

Hej Ole-Jørn
Nu fik du sat mig i gang, og så kommer der sommetider lidt mere med:-D
Den med de 5 loko er jo lidt vanskelig uden noget papir, men 310 var i hvert fald på Gb på det tidspunkt. Det er lidt svært at se, om det er 5 O-maskiner eller der måske er en F'er imellem til belastningsprøven. Med lidt planlægning ville det være muligt at låne 5 O-maskiner på Gb. I 1930 havde Godsbanegården 19 O-maskiner stationeret hvoraf de 16 var i løb fordelt på tre ture.
O-maskinerne på Gb kørte Ballerup-Frederikssund-Skibby-Ringsted, Holte Klampenborg-Rungsted-Helsingør så der var stadig i 1930 godt gang i O-maskinerne i regional- og nærtrafikken.
På depotet på Østerbro havde man også O-maskiner med 5 stk som var hele beholdningen med samtlige i tur, så man har nok ikke lånt noget der. O-maskinerne på Østerbro kørte Holte Klampenborg-Rungsted og Frihavnen. Østerbro havde også 3 G-maskiner med to i tur, og de kørte gods- og persontog til Roskilde, Klampenborg Rungsted Holte og Godsbanegården.
Østerbro var i 1930 ved at blive et stort motordepot med 13 motorførere i tur og 5 motortog i gang i nærtrafikken. Man havde 8 ML, 3 Ma, 9 ME og 3 MF.
Pendeltogene mellm Frederiksberg og Hellerup bestod af ME+Ma eller ME+ME og evt. en mellemvogn. Pendeltogene mellem Frederiksberg og Vanløse bestod af 2MF. Enkelte ture gik helt til Måløv.
ML-vognene kørte på Vestbanen til Korsør og Kalundborg samt på Sorø-Vedde og Midtbanen. Det var kun ganske lidt motorførerne fra Østerbro kørte med ML-vognene. Kørslen på Vestbanen, til Kalundborg samt på Sorø-Vedde blev kørt af motorførere fra Roskilde maskindepot og kørslen på Midtbanen af Næstved motorførere.
Faktisk nogle interessante år i nærtrafikken i København op til S-togenes fremkomst.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak