Nytårsknald - flere skorstene, Vermont rangermotorerne.

af Steffen Dresler, 31/12 2022, 15:33 (680 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

I forbindelse med ”Nytårsknald og flere skorstene", prøvede jeg at finde lidt mere om ”Dieppe” rangermotorerne!
Desværre ikke meget med hensyn til stationering og som ”Overmaskinmesteren” skriver, blev de tilsyneladende smidt rundt for afprøvning mv.
Herunder en lidt samlet tekst samt et skema.

Den første rangertraktor (type Vermot) blev leveret i begyndelsen af september måned 1924 og blev tildelt DSB løbenummer 1. Den gik indledningsvis til 2. Distrikt i Gråsten for rangering på havnebanen og senere for rangering på Århus godsbanegård.
Allerede den 10. juni 1925 bestiltes yderligere 5 rangermotorer Vermot type I med løbenumrene 2 til 5. Den femte skulle jf. aftale leveres til Sydfynske jernbaner (SFJ). Denne kunne have været tiltænkt løbenummer 6. At DSB bestilte en rangermotor til SFJ lå nok i, at begge parter fik en fordel ved at prisen blev billigere pr. rangermotor, jo flere rangermotorer man bestilte hos fabrikken.
Fabrikken for de nye bestilte Vermot rangermotorer var flyttet og overtaget af firmaet, ”Ateliers et Chantiers de la Manche” i Dieppe i Frankrig, hvorfor Vermot rangermotoren senere ofte blev omtalt som type ”Dieppe”, selvom den officielt hed en ”Vermot”.
De bestilte rangermotorer skulle afleveres til DSB i slutningen af oktober 1925, men blev temmelig forsinkede. Alle 5 rangermotorer blev derfor først overtaget af DSB ca. 21. februar 1926 og maskinen for SFJ blev straks herefter afsendt for Nyborg bystation (SFJ).
Den 26. juni 1926 bestiltes to Vermot type II rangermotorer, hvor fabriksnummer LV 24 fik DSB løbenummer 7 og fabriksnummer LV 25 fik DSB nr. 8. Løbenummer 6 blev altså ikke anvendt og der kom et hul i nummerrækken. Nr. 7 blev sendt til Hellerup station og Nr. 8 blev sendt til Grenå.
Året efter den 30. juni 1927 bestiltes ved ordre nr. 3783 endnu 7 stk. Vermot rangermotorer, men nu type IV med rangerspil hos repræsentanten A/S Sophus Berendsen. De skulle have løbenumrene 11 – 17. Nr. 16 sendtes til Kolding, mens nr. 17 sendtes til Sorø. Rangerspillet på Vermot rangermotoren anvendtes til at trække/rangere vogne frem på f.eks. et parallelt spor eller hvis rangermotoren ikke kunne komme helt på plads ved den vogn, der skulle rangeres.

[image]

[image]
Vermont type II med rangerspil.

[image]
Vermont type II med rangerspil.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Anvendt kildemateriale:

”Klædeskabe”, ”komfurer” og ”kommoder”, de første forsøg med rangermotorer og rangertraktorer ved DSB 1924 – 1940, Jernbanemuseets årsskrift ”Tog i tiden 2009”.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

DSB ME1511

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak