Nytårsknald - flere skorstene EDIT
Lidt nørderi vedr. O-maskinerne 1948-49 i forbindelse med fotoet af 322 i Korsør september 1949 .
O 322 var hensat på Godsbanegården omkring årsskiftet 1947-48 og blev så varmemaskine på Gb februar 1948 inden den sammen med 323 blev sendt til 2. distrikt på udlån i april. 322 kom forbi depoterne Haderslev, Padborg og Esbjerg inden turen gik tilbane til 1. distrikt og Korsør 8/10 1948, 323 kom tilbage i november. Efter Korsør blev 322 hensat urepareret overkomplet på Gb i oktober 1949, men i november blev 322 udlånt til Langebro? nogle måneder inden den kom til Roskilde i maj 1950. 322 blev hensat urepareret i Roskilde 23/5 1951 og udrangeret 21/8 51.
Har ikke kunnet finde noget om O-maskine rangering i Nyborg på den tid, i så fald må det have været et meget kort lån, nærmeste O-maskine var i Fredericia, Nyborg har formentlig klaret sig med de 9 F'ere de havde.
1. distrikt havde 10 O-maskiner på den tid (september 1949), og de var i Korsør, på Gb, Nørrebro og Helsingør.
Udover 322 i Korsør (billedet) var 326 på Godsbanegården. Slangerupbanen havde 323, 331, 334, 336 samt B 301,KSB 10, G 611 og M 1-4. O-maskinerne på Slangerupbanen kørte 3-4000 km pr måned, G 611 kørte 3000 km i september 1949. Helsingør havde 325 og 327 som formentlig mest har været brugt til rangering sammen med 2 F. O 332 og 335 var på værksted.
M v h
Georg