Fyrbøder
Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen.
Jeg kender til en sikkerhedsmæssig hændelse der skete i Vejle i slutnngen af firserne. KLK's veterantog var under indrangering til perron, i belemret spor. Der blev rangeret med visuel kommunikation mellem rangist og lokofører. Rangisten kunne ikke få kontakt til lokoføreren, fordi denne ikke var i døren på grund af 3 børn der opholdt sig i førerrummet. Rangisten prøvede at komme ind i en vogn og trække nødbremsen, men toget bragede op bag i et IC tog bestående af 6 IC vogne og en MZ.
Heldigvis var IC toget klar til afgang, alle døre borset fra togførerens var lukkede, og bremsen var løs. Det eneste der skete i IC toget var vist en brilleskade. Veterantoget var tomt, men fik bøjet puffere, og maskinen smed noget kul.
Træfningen var så kraftig at IC toget flyttedes ca 10 meter, og det var uden hjælp af MZ'en.
Foruden lokoføreren og de 3 børn, opholdt der sig en fyrbøder og en fyrbøderaspirant, og så er der altså ikke meget albuerum i førerhuset på en F'er, det var derfor lkf ikke lige kunne komme til at se ud af "vinduet" - ellers meget praktisk at kunne når man rangerer ind i et belemret spor.