Ulykke forårsaget af ophold i førerrum
Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen
Sorø 1988 er vist desværre mere end rigeligt.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ikke fordi jeg ikke tror dig men hvordan kom man frem til den konklusion? (altså at det skyldtes en passager i førerrummet). Det kan jeg ikke finde noget om.
Jeg er på ferie frem til 2. april og har ikke adgang til mit arkiv. Men som jeg husker det, skyldtes ulykken, at der blev kørt med 100 km/t et sted, hvor der var hastighedsnedsættelse pga. sporarbejde eller fordi toget skulle køre ad afvigende spor (passere et sporskifte). Lokomotivføreren blev distraheret, fordi han samtalede med en anden lokomotivfører, som rejste "pass" (dvs. som passager) og som havde taget ophold i førerrummet.
Vi kan så naturligvis diskutere, om nævnte lokomotivfører, der rejste som "passager", skal karakteriseres som en "passager" i traditionel forstand.
Men som sagt: Det er efter hukommelsen. Jeg er sikker på, at andre læsere her på forum kan fremgrave både havarikommissionens rapport og andre facts mv.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen