Entreprenøren arbejde.... Tæt på en løsning.

af Bent Hansen, 8/9 2022, 22:20 (798 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Hej.

Lundberg Mergelleje ved Flensborg for ukendt mergelverband med Kiehnstorp & Niemeyer som entreprenør. Lokomotiv: enten Anna eller Bertha. Driftstid 1913 – 14. Stoppet ved krigsudbruddet midt i 1914 og materiellet solgt. Bestemmelsen er sandsynlig, men der er ikke mange beviser.

I 1913 var der igen planer om at udkøre mergel fra Lundbjerg. Denne gang var det blandt andet nogle nærliggende moser, der skulle afvandes, opdyrkes og mergles. Hvad mergelselskabet hed denne gang, vides ikke, men igen var som vanlig tysk kommunen eller kommunerne, der stod bag og her var det vel blandt andet Wanderup Kommune, hvor lejet og moserne lå? Som entreprenør denne gang var antaget firmaet Kiehnstorp & Niemeyer, Flensborg. Som regel nævnes kun den første deltager i kilderne, og de staver for eksempel: Kintop eller A. Kientopf. Jeg tror, at alle staveformer dækker samme person, som jeg kalder Kiehnstorp & Niemeyer, uden at vide, om det er den rigtige staveform.

En kilde vil dog allerede 1910, men dette tidspunkt harmonerer ikke så godt med lokomotivkøbet i 1913, men var Kiehnstorp & Niemeyer allerede etablerede i Hamborg, kunne de jo have materiellet med og ikke have behov for mere før 1913. En kilde taler også om, at firmaet ikke flyttede, men etablerede i filial i Flensborg, og så passer det nok bedre med suppleringskøb leveret i Flensborg. I følge 1910-kilden skulle det være i denne periode og efter 1910, at mosen mergledes, og ydermere kørte man overjorden ud i mosen som opfyld. Denne påstand stemmer meget godt med, at der i dag tilsyneladende ikke ligger overjord i dynger ved siden af søen. Billedet modbeviser heller ikke denne påstand. Stadig ifølge 1910-kilden var Kiehntopf & Niemeyer færdig i 1913, men derpå overtog Mergelverband Översee lejet. Entreprenøren kendes ikke, men det kunne naturligvis være Kiehnstorp & Niemeyer, der jo allerede havde spor i lejet. Disse forskellige opgivelser ændrer ikke så meget ved bestemmelsen, der forbliver Lundberg. Det er bare Mergelverbandet, der ændres og en entreprenør der nu ikke er helt sikker. 1910-kilden modsiger sig selv lidt, ved at nævne, at der ved moseopdyrkningen brugtes op mod 1000 krigsfanger, og de var jo ikke for hånden i 1910.

Det er tanken på min hjemmeside at samle alle de modstridende udsagn om virksomheden i Mergellejet i Lundberg. Så får vi også at se, om nogle af minne tyske medarbejdere er kommet videre?

Til allersidst her det allerværste. Jeg havde faktisk billedet i forvejen, ikke helt det samme, men samme lokomotiv og gravemaskine. Personerne er også på, men der er kommet flere til. Billedet er dog kun en fotokopi og tilmed meget lille. Den er gengivet i Cronik der Gemeinde Jarplund-Weding. 1999. Teksten angiver Lundberg og Husen. Denne var godt nok i Lundberg, men i 1896 – 97, men den bestemmelse går ikke, for så gammelt er lokomotivet ikke! Det er sikkert fra 1913, og allertidligst fra 1909! Selv om entreprenør og tid er forkert, er stedet, Lundberg dog godtaget.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak