Entreprenøren arbejde med tog ukendt sted
Hej.
Det er nok for meget forlangt, at Kurt finder endnu et billede, hvor lokomotivet ses fra modsat side? Også ved Anna og Berthas næste indsats er de fotograferet fra venstre side.
Der er ikke hidtil fundet billeder, der udelukker Anna eller Bertha som emne på Kurts billedet. Så almindelig var typen med sidevinduer blandt smalsporede lokomotiver i Danmark heller ikke. Også gravemaskinen passer stadig rigtig godt med den i Damsmark. Jeg har ingen gravemaskinedata, men man kunne få den tanke, at når Dierking & Eggers har afkøbt flensborgentreprenøren to af hans lokomotiver, så har de måske taget gravemaskinen med? Når D&E indkøbte så voldsomt, skyldtes det, at firmaet ekspanderede efter ankomsten til Danmark. D&E kørte dobbelt, altså for to selskaber samtidig. Det ene selskab serviceredes med 750 mm materiel og det andet med 600 mm.
Jeg konstaterede i starten, at Kurts lokomotiv ikke have navneskilt, men forklaringen er nok, at lokomotivet på Kurts billede arbejder for den første ejer, K&N, Flensborg? Her var der ingen grund til at kalde dem Anna & Bertha. Lokomotivet ser også stadig nyt ud, så tingene passer godt sammen.
Så er det bare at finde ud af, hvad K&N bedrev i det ene år, de ejede de to lokomotiver.
Et eller andet sted har jeg et notat om, hvordan man kender forskel på Anna og Bertha, med det er nok et notat fra senere virksomhed efter diverse reparationer?
Jeg vender tilbage, hvis jeg finder noget, eller tyske medarbejdere finder noget.
Mvh. BH.