Entreprenøren arbejde med tog ukendt sted
Hej.
Lokomotivet kan være en af maskinerne kaldet Anna og Bertha. Desværre er de hidtil fundne foto taget fra modsat side, og netop O&K var ikke ens på begge sider.
Gravemaskinen, som der var to på Esbjerg-kanten er også af samme type som maskinen på Kurts billede. Selv om også den var en stangvare, passer kabelføringen til mindste detalje. Noget tyder således på, at entreprenøren ejeren af materiellet var Dierking & Eggers fra Hannover. De startede omkring 1910 i Klåbygård ved Ribe, og her merglede de også syd for grænsen i Nordslesvig. Men, nej, vi ser jo en mergelgrav, og den lå på dansk side!
Så er det bare spørgsmålet, hvor D&E startede deres virksomhed. Hvis jeg husker rigtigt, var der et par jernbaneanlæg nær Hannover? Men billedet viser stadig en mergelgrav og ikke et jernbaneanlæg.
Om Anna haves:
O&K 6123/1913. 600 mm. 13,6 m². 12. atm. Navn: Anna. Nr. 1 hos Theut.
1913 Leveret til Kiehnstopf & Niemeyer, Flensborg.
1914 - 16 Mergelkørsel for Damsmark og Omegns Mergelselskab fra Damsmark og Thorup Fattiggårds Mergellejer for Dierking & Eggers, Hannover.
1917 - 18 Mergelkørsel for Rudholm Mergelseskab fra Vester Nebel Mergelleje for Mathias Andersen & Co.
Og Bertha:
O&K 6238/1913. 13,3 m². 12 atm. 600 mm. Navn: Bertha. Nr. 2 hos Theut.
1913 Leveret til Entreprenørfirmaet Kiehnstorp & Niemeyer, Flensborg.
1914 - 16 Mergelkørsel for Damsmark og Omegns Mergelselskab fra Damsmark og Thorup Fattiggårds Mergellejer for Dierking & Eggers, Hannover.
1917 - 18 Mergelkørsel for Rudholm Mergelseskab fra Vester Nebel Mergelleje for Mathias Andersen & Co.
Der er sikkert noget om Kiehnstorp & Niemeyer i arkivet også, men om det er brugbart vil vise sig i morgen.
Mvh. BH.