50 år siden med sidste damp i Flensburg
DB 012´erne var oliefyrede modsat deres kollegaer 011, der stadig var kulfyrede og de løb (begge typer) let over 140 km/t flere steder mellem Hamburg og Sylt. Deres ”Hofstrækning” var mellem Ruhr distriktet og Hamburg, benævnte ”Die Rennstrecke”. Og det VAR den.
At maskinerne var oliefyrede ses tydeligst på toppen af tenderen. Jeg har tilladt mig at ”misbruge” Georg Schmidts foto ved at lave et udsnit samt sætte en rød cirkel.
Foto: Udsnit Georg Schmidt.
At tenderen er en olietender ses tydeligst på ”toppen”, der er lukket. Tenderne blev totalt ombyggede og dér hvor kulbeholderen havde været, anbragtes en oliebeholder til svær fuel. For at få viskositeten flydende a.h.t. oliesprederen, anbragtes nogle dampvarmespiraler for at opvarme olien. Derfor kan man ses spildedamp sive ud på toppen af tenderen, der stammer fra opvarmningsanordningen.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler