50 år siden med sidste damp i Flensburg

af TKVJ M 4, 26/5 2022, 21:05 (904 dage siden) @ Baumann

Som der står i avisen, var der et menneskemylder uden lige, så det var meget svært at fotografere. Nordpilen var jo et af de sidste tog på strækningen med et navn, alle andre tog var bare almindelige tog med et tognummer.
Da diesellokomotiverne BR 220 blev erstattet af damplokomotiver BR 012 i 1968 skrev DB i køreplanen at rejsetiden ville blive mindre da man indsatte stærkere lokomotiver, men intet om at det var damplokomotiver. Det var navnlig på banen mellem Hamburg og Westerland de store oliefyrede damplokomotiver kunne vise sine kræfter. I vinterkøreplanen 1971/72 var hurtigste dampfremførte D tog mellem Westerland og Hamburg D 823 med en køretid på 2 timer og 18 minutter på den 236,9 lange strækning. Ved overgang til diesellokomotiver BR 218 blev køretiden FORLÆNGET 40-45 minutter. I dag kører hurtigste IC, som er IC 2365 samme strækning på 3 timer og 1 minut. Og så bruges 2 stk BR 218! Hvor er fremskridtet på 50 år? (jo elvarme og klimaanlæg, det kunne damplokomotiverne ikke levere)[image])


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1501Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak