Harzen 1992 - Del II (13 fotos)

af Niels Munch, 21/2 2022, 13:00 (998 dage siden) @ Niels Munch

Goddag igen,

Da jeg satte mig for at scanne negativerne fra Harzen 1992, var det med visse forventninger om et lidt bedre resultat end papirbillederne fra dengang. Men ØV. Vejret var under vores besøg behageligt, om end ikke så sommerligt som i 2003, med et højtliggende skydække, der gjorde lyset "diffust". Så uanset i hvilken retning, jeg sigtede med kameraet, sagde den indbyggede lysmåler "modlys". Og i kombination med, at kameraet var nyt og fotografen urutineret med det, var det ringe betingelser at fotografere sorte lokomotiver under .....

Som her i Wernigerode:

[image]DR 99 7239-9 ved Bw Wernigerode, 07.1992 (nm).

..... hvorimod denne lille trekobler stod mere fotogent:

[image]DR 99 6101-2 ved Bw Wernigerode, 07.1992 (nm).

Bedre gik det ved Westerntor (hvor banernes værksted også findes):

[image]DR 99 7239-9 med sin stamme ank. fra Bf Wernigerode med kurs mod Drei Annen Hohne, Wernigerode Westerntor 07.1992 (nm).

[image]Harzkamel DR 199 879-8 rangerer med traditionsstammen, Wernigerode Westerntor 07.1992 (nm).

[image]DR 199 879-8 er efter omløb klar til en tur til Brocken med traditionsstammen, Wernigerode Westerntor 07.1992 (nm).

Harzkamelerne, der 1988-1990 var blevet til ved ombygning på RAW Stendal af 10 stk. normalsporede V100-Ost, dominerede dengang, da der endnu kun var få rådige damplokomotiver, trafikken - som her:

[image]DR 199 891-3 i retning mod Nordhausen eller Brocken, Drei Annen Hohne 07.1992 (nm).

[image]Fra Nordhausen DR 199 877-2, Drei Annen Hohne 07.1992 (nm).

[image]Krydsningen mellem de 2 "kameltog", Drei Annen Hohne 07.1992 (nm).

Det er som at sætte et "Spor 0" lokomotiv foran en "Spor H0" stamme. Men kartoffelsuppen i banegårdsrestauranten var god.

En tur til Nordhausen blev det også til, hvor jeg var "tvunget" til at fotografere togene mod syd :-(:

[image]Her møder vi igen DR 199 877-2 med tog til Wernigerode, Bf NWE Nordhausen 07.1992 (nm).

Jeg havde vist lidt mere held med de gule sporvogne i Nordhausen, som f.eks. denne:

[image]Nordhausen, Bahnhofsvorplatz med linie 1 (GT4 nr. 77, Esslingen 1962, 1991 ex Stuttgart nr. 576, 2006 skrottet), 07.1992 (nm).

[image]Normalsporede DR 202 721-7 nordgående med sin REKO-stamme, Bf Nordhausen 07.1992 (nm).

Nogle Harzkameler blev i øvrigt konverteret tilbage til normalspor, bl.a. ved ALS - ALSTOM Lokomotiven Service GmbH i Stendal, det tidligere RAW Stendal (!). Se de indbyggede links for resp. lokskæbner.

En smuttur gik over Elend (hvor der elendigvis ikke var togtid) til Sorge (hvor der var):

[image]

[image]DR 99 7244-9 med tog mod Wernigerode, begge fotos i Sorge 07.1992 (nm).

Således slutter jernbaneindtrykkene fra Harzen i 1992 (feriebillederne blev gennemgående bedre).

Min tradition med lokalt at erhverve litteratur om de stedlige baner blev holdt i hævd med anskaffelse hos boghandleren i Braunlage af Thomas Knop "Auf Schmalspurgleisen durch den Harz" (Verlag Ingrid Zeunert, Gifhorn 1991 - ISBN 3-924 335-14-1). Bogen, der er meget grundig m.h.t. historie, drift, materielbestand m.v., og som blev udgivet inden genindvielsen af banen fra Schierke til Brocken, var naturligvis inspirerende godnatlæsning .....


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak