Harzen 1992 - Del I (11 fotos)
God eftermiddag,
Primo juli 1992 holdt vi en uges familieferie i Braunlage i Niedersachsen - ret tæt på de metersporede Harzbaner. Der var faktisk kun 6½ km over til den nærmeste station, Elend, i Sachsen-Anhalt, og derovre levede de brolagte veje op til stedets navn.
Ca. midtvejs dertil passerede vi delstatsgrænsen, som godt 2½ år forinden havde været Jerntæppet:
Den tidligere zonegrænse set mod nord fra landevejen mellem Braunlage og Elend. I baggrunden Wurmberg Alm (Brocken ligger længere nordpå), 07.1992 (nm).
Scenen er sat således: Den 9. NOV 1989 væltede "Muren", de 2 Tysklande blev genforenet 3. OKT 1990; men Harzbanerne blev først pr. 01. FEB 1993 privatiseret til HSB GmbH. DB og DR fusionerede endelig 01. JAN 1994 til DB AG.
Materiellet på Harzbanerne bar således stadig DR-påskrifter.
Ved Braunlage ligger Harzens næsthøjeste punkt "Wurmberg" (971 m o.h.), fra hvis udsigtstårn Vesttyskerne havde kigget stik nord over den nærliggende "Innerdeutsche Grenze" til Harzens højeste punkt "Brocken" (1141 m o.h.) med alle dets antenner - i luftlinie kun 4,9 km væk.
Wurmbergseilbahn, blikretning syd, 07.1992 (nm).
Svævebanen på Wurmberg blev etableret i 1963, 1½ år efter "jerntæppets" fysiske etablering og Brockens indlemmelse i DDRs "Grenz- und Sperrgebiet". Gondolerne på mit foto er fra en modernisering i 1980-82, og i 2000-01 var hele molevitten slidt op og blev erstattet af et helt nyt anlæg. Den populære bane tilbagelægger 2,8 km og overvinder en højdeforskel på knap 400 m.
Jernbanen til Brocken, der i DDR tiden havde været benyttet til spredte materieltransporter, blev med noget særtogskørsel i SEP 1991 genindviet som offentlig bane, og køreplansat trafik påbegyndtes pr. 1. juli 1992 efter noget renoveringsarbejde.
Vi besøgte naturligvis Brocken, kun ganske få dage inde i juli måned:
Langs den nyanlagte Goetheweg, kig bagud fra bagerste endeperron, 07.1992 (nm). Træsveller var bl.a. her udskiftet med Y-jernsveller.
Vort tog er ankommet til Brocken, og togmaskinen DR 99 7239-9 løber om, 07.1992 (nm).
Man bemærker de mange mennesker. Det var, som om alle tyskere i disse dage skulle op på Brocken for på den måde at besegle genforeningen. Alt, hvad der kunne køre, var i gang på banen. Og for at kunne forpleje de mange gæster, havde man mobiliseret kolonner af feltkøkkener, der dampende i den frie luft sørgede for, at de mange tyske besøgende kunne få stillet deres sult. Desværre fotograferede jeg ikke dette "Dampfspektakel".
Togmaskinen foran Brockens karakteristiske meteorologi-tårn, 07.1992 (nm).
DR 99 7239-9 under omløbet på Brocken, 07.1992 (nm).
Stammen er klar til at hente det næste læs tyske gæster til Brocken, 07.1992 (nm).
Lokomotivernes vandforsyning heroppe varetages i øvrigt af et par normalsporede tankvogne på overføringsvogne.
Medens vi nød skuet på/fra toppen, var der ankommet nye tog:
DR 99 7231-6 med traditionsstammen og "Harzkamel" DR 199 871-5 på Bf Brocken 07.1992 (nm).
DR 99 7231-6 med traditionsstammen på Brocken, 07.1992 (nm).
DR 99 7231-6 med traditionsstammen i Bf Schierke (617 m o.h.), begge fotos 07.1992 (nm).
Under parasollerne på perronen i Schierke var der opstillet enorme paella-pander, hvor man kunne mætte sig, hvis det ikke var lykkedes oppe ved gullaschkanonerne. Bratwurst og fadøl manglede ej heller.
Jeg vil bryde her og love en Del II.
Bedste hilsener
Niels