E-maskiner
kære Steffen
Du har helt ret vi skal ikke smelde personer i dette forum, dog er det en kendsgerning at Jernbanemuset ikke har været helt nemm at danse med . Mig dekendt blev E 978 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=333" til reservedele trods der var en der ville betale en fornuftig pris!
Det skal også nævnes at der findes ildsjæle der stadig tror på f.eks H 783 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=568" kommer under damp igen , og måske E 984 eller d 857 hvem ved !.med venlig hilsen
Niels Ebbe
Kære Niels Ebbe
E 978 var udadtil en pæn maskine, men indvendigt et vrag, hvorfor man så en mere fornuftig ide i at anvende de endnu brugbare dele til reserver for DJM egne litra E, primært 991. Og hvorfor skulle man egentligt ikke også det?? Og så stiller DRM jo nogle krav til eventuelle købere om bl.a. tidshorisont for færdiggørelse og ikke mindst mulighederne (økonomien og opbevaring) herfor. Altså ikke bare købe noget for en skrotværdi. Og netop sidstnævnte krav har stoppet flere "nice to have" køb uden nogle egentlige muligheder for istandsættelse indenfor en rimelig fremtid, normalt over 10 år++!!
Jamen, jeg kender da udmærket til projekterne i Gedser og hvis ikke, at DJM havde anset H II projektet for realiserbart, ville de nok heller ikke have godkendt det. Men her drejer det jo sig om, at bl.a. DJK er inde over som en garant og ikke mindst, at personerne bag projektet har både den håndværksmæssige mulighed og vilje (bl.a. tidligere frivillige i DSB museumstog i Roskilde), mulighed for opbevaring, værkstedsfaciliteter og sidst men ikke mindst, et økonomisk grundlag. Altså ikke "en redningsaktion nice to have", men et fornuftigt projekt!
Da DJM overhovedet ikke er inde over (eller har været) hverken med E 984 eller D 857 som museum, er det jo to aldeles private projekter. Og jeg håber da personligt, at de indledningsvise mål med istandsættelsen af disse vil blive gennemført. Og så er det jo flinke fyre, ikke mindst!!
Med venlig hilsen og god weekend
Steffen Dresler