E-maskiner
Kære Erling
Jeg skal prøve at formulere mig på en klar og forståligt måde.
Det er på ingen måde korrekt det du skriver vedr. 991, for der ER - og har været det i flere år - iværksat tiltag for at være istand til at kunne få lokomotivet i køreklar stand.
Det er jo IKKE en veteranbil, men et damplokomotiv (med over over 1300 hk og en kedel med et arbejdsdamptryk på mindst 12 atm) til kørsel på det offentlige jernbanenet, og herfor er der nogle helt klare regler, der skal efterleves. Bl.a. skal alt arbejdet dokumenteres og alle materialer og arbejdsmetoder være godkendte og leve op til den nu gældende standart (ligesom en flyvemaskine).
Da Danmarks Jernbanemuseum eller andre herhjemme IKKE kan revideres E 991 til den ønskede standart, skal dette gøres i udlandet og bl.a. derfor udfærdiges dokumentation over hver enkelt stump, lille eller stor, samt beskrivelse af dele og fremstillingsmetoder og med hvilket materiale.
Dette arbejde har været igang i flere år, men da det ikke kan gennemføres af professionelt betalte medarbejdere, må dette gøre af fagligt uddannede frivillige med viden om damplokomotiver, der også har et liv ved siden af!!
Den estimerede pris for gennemførelse af hele arbejdet ligger nok omkring 10 millioner Dkr. ++, samt en tidshorisont på nok også 5 til 10 år.
Sidst er der en lille "dark horse", der hedder et nyt signalsystem. Og hvis IKKE dette system kan tilgodese kørsel med damplokomotiver udenfor lukkede strækninger, er der ligesom ikke nogen grund til at få lokomotivet revideret og sat i drift for de lange skinner. Så kan de fleste af midlerne bruges bedre andetsteds.
Alt dette blev iøvrigt oplyst for alle de interesserede, der deltog i dampdagene i Odense den 18-19 SEP 2021. Så dette er alment kendt blandt jernbaneinteresserede samt veteranklubbernes fællesråd.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg troede lidt naivt, at negativ omtale af navngivne personer kun var noget der forekom andre steder end her!!!!!