Hvor stammer den hjul fra?
Godaften
Nu er forvirringen komplet, i hvert tilfælde hos undertegnede. Se nedennævnte "Lokomotivkort" fra 1. Dc (Cv Kh) for her E II nr. 991.
Lokomotivkortene er fuldstændigt anderledes end dem vi kender fra 2. Dc. (Cv Ar) både med hensyn til udformning og ikke mindst hvad anført.
Som man kan se i den røde cirkel er anført drivakslens nr., her nr. 374 og også hjulringens nr., her nr. 51. Denne information var ikke anført på lokomotivkortene i 2. Dc.
Så ud fra dette, er der i hvert tilfælde anført akselnr. i 1. Dc, men da jeg ikke har reparationsbogen kan jeg ikke se det videreforløb. Tror nu ikke at der er sket ændringer, da loko fik fristforlængelser fordi det faktisk var hensat (der var ikke brug for lokomotivet). Og sikkert på den måde, var en af de bedst egnede til senere bevaring.
Sidste S- reparation blev gennemført med revisionsdato 5/11-1963 (anført på lokomotivet), hvorefter den faktisk først fik en tillempet surrogat S-reparation i 1997 ved DSB museumstog.
Forvirringen bliver komplet ved, at de lokomotivkort jeg har kopier af fra 1. Dc (lidt D og N), slet ikke har anført akselnummer.
Forvirret? Ja.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler