Hvor stammer den hjul fra?
Kære Baumann og Jens m.fl.
Støbningen af hjulstjerner mv. til et lokomotiv, behøver ikke at være sket på samme år som lokomotivet i sin helhed blev leveret til pgl. jernbaneforvaltning. Fabrikkens navn og fremstillingsår er stemplet, her JAN 1915.
Der er IKKE angivet for hvilket F 1200 type lokomotiv, men det kan jo i princippet være fra 1915 og frem. Med regelmæssige mellemrum fik lokomotiverne afdrejet deres bandager når et vist slid var konstateret, eller lokomotivet f.eks. havde kørt i slæde og havde fået flader – man kan høre bom, bom, bom når hjulet drejer rundt. Havde man et færdigt klart hjul (en reserve eller fra et andet lokomotiv på værksted) kunne det sættes op lige så hurtigt man fik det defekte ned, en værkstedsdag.
Stemplet 964 er gjort af DSB på Centralværkstedet i København under fordanskningen af de svenske SJ F maskiner til DSB litra E (I). Så godt som alle bevægelige dele (gangtøj og styring) blev stemplet med lokomotivets individ nr. f.eks. 964 som i dette tilfælde. De var tilpasset hinanden. (Meget populært, når man samlede lokomotivet igen efter revidering og havde en ”stump til overs”, vidste man hvor det stammede fra ).
Men efterhånden skete der en ombytning af dele (eller reservedele) hen ad vejen og i dag (på museer og i klubberne) kan du se et lokomotiv med andre nr. på nogle af de bevægelige dele. Altså stammer de oprindeligt fra et andet lokomotiv, men nu tilpasset et andet.
På spørgsmålet om det viste hjul både er drivhjul for lav- som højtrykscylindrene er svaret ja. Hvis det skulle have været forreste kobbelhjul ville afstanden og vinklen have være for kort og for stejl fra krydshovedet ned til de indre krumptapslag.
Jeg mener ikke at have set nr. for de enkelte driv- og kobbelhjul i reparationsbøgerne, kun deres mål og vægt.
Som opsummering:
- Hjulet har oprindeligt siddet på DSB litra E (I) nr. 964, men er blevet udskiftet.
- Hjulsættet er driv- og kobbelhjul for begge cylinderpar.
Med venlig hilsen
Steffen Desler