MY, MX of de andre med 567 motor

af K564, 3/5 2021, 12:47 (1343 dage siden) @ Michael Deichmann

MY og Mx har kun 4 banemotorer, mange af de samtidige til NSB, CF, SNCB og MAV fik 6

Var det økonomi eller akseltryk der gjorde udslaget?

Trækkraft.....NSB, SNCB, CFL har alle nogle kedelige bakker at slæbe tog op ad.


Goddag i forum

Jeg kan ikke rigtigt få det her til at stemme. En given effekt fra et dieselelektrisk lokomotivs generator må da resultere i samme trækkraft, uanset om lokomotivet har seks eller fire banemotorer? (Alt andet lige.)

Ja og nej. Ved drev på 6 aksler har du 6 anlægsflader som hver med et givet akseltryk kan præstere et vist træk uden at glide på overfladen. Ved 4 er der 2 mindre..... men så ved jeg godt at den samme vægt er fordelt på de 4 flader frem for 6 og derfor burde give større trækmulighed/friktion.
Friktion er bare sådan noget nærkeligt noget hvor teori ikke helt følger praksis. Dette blandt andet forde teorien omhandler perfekte helt plane flader og de findes ikke i vlrkeligheden.

Hej
På NSB, CF og SNCB giver hele lokomotivets vægt friktion, hvorimod på DSB MY skal man fratrække akseltrykket fra de to aksler uden banemotor vægten til friktion. Så lokomotivet kan bedre stå fast/omsætte motorens kraft ved træk på 6 aksler, sådan lidt groft sagt.
Hilsner Keld


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vejle - Give Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak