MY, MX of de andre med 567 motor
MY og Mx har kun 4 banemotorer, mange af de samtidige til NSB, CF, SNCB og MAV fik 6
Var det økonomi eller akseltryk der gjorde udslaget?
Trækkraft.....NSB, SNCB, CFL har alle nogle kedelige bakker at slæbe tog op ad.
Goddag i forumJeg kan ikke rigtigt få det her til at stemme. En given effekt fra et dieselelektrisk lokomotivs generator må da resultere i samme trækkraft, uanset om lokomotivet har seks eller fire banemotorer? (Alt andet lige.)
Ja og nej. Ved drev på 6 aksler har du 6 anlægsflader som hver med et givet akseltryk kan præstere et vist træk uden at glide på overfladen. Ved 4 er der 2 mindre..... men så ved jeg godt at den samme vægt er fordelt på de 4 flader frem for 6 og derfor burde give større trækmulighed/friktion.
Friktion er bare sådan noget nærkeligt noget hvor teori ikke helt følger praksis. Dette blandt andet forde teorien omhandler perfekte helt plane flader og de findes ikke i vlrkeligheden.