Kultog HP (+1 reprisefoto)
G'aften,
I starten af 1960erne havde jeg min gang på Maskindepotet i Hg - Helsingør og dengang kom kullet til damplokomotiverne med PUR i almindelige godstog.
Jeg har fortalt om det tidligere, men vi tager lidt igen:
Der var masser af diesel, så meget damp var der ikke tilbage. Tilbage var en S maskine i porten til højre og en D-maskine i næste port. D-maskinen var varmemaskine.
Endvidere var der lidt F-maskine men kun resereve.
Maskinerne brugte jo næsten intet kul, når de kun kørte ud til kul og vand ind imellem.
Derfor kom kullet bare i almindeligt godstog i PUR og ind imellem i PB.
Om søndagen mødte jeg som 12-13 årig på remisen og jeg skovlede kul ned i de små kulvogne som kulkranen løftede op.
Der var godt nok meget kul i sådan en PUR vogn - 8,5 tons.
Hvis der var taget hul på losningen, var det bare at skovle derudaf.
Skulle dørene åbnes , fik jeg heldigvis hjælp.
Der blev stillet en af de små kulvogne lige nedeunder og den blev halvfyldt uden brug af skovl.
Jeg tror de "små" kulvogne indeholdt 1 ton og så var der de ednu mindre til F-maskinerne
På foto forneden holder den på læssevejen fordi der nok er optaget ved kulkranen.
Måske er jeg en af de få på forum der har lempet kul!
vh pediHg