Kultog DSB og privatbaner
E 967 blev benyttet til "Kulpilen" mellem København og Gedser. Desværre har jeg ikke noget nærmere om denne kørsel, men der har altså været noget "kulkørsel".
Det giver mening at køre kul til både færger og maskindepot, så hvorfor ikke?
Jeg har en gammel note at E-erne bl.a. kunne findes i tog:
2103 - godstog.
9654
9675
2148 - godstog med vognvægt henad 700-800 tons.
Måske gemmer "kulpilen" sig i de tognumre?
I og med, at der i Gedser både var kullagre på havnen og en hævet kulbane fra havnen til maskindepotet, hvilken mening giver det så at køre kul dertil helt fra København? Hvilket år optræder navnet "Kulpilen"? Toget kan have været et damplokotrukket eksprestog uden navn og øgenavnet et ordspil på "Nordpilen", analogt med øgenavnet "sort Lyntog" for et lokomotivtrukket Lyntog.