Bombetjening i Ellidshøj i 1986
Hej Dennis
I dag ville vi have kaldt anlægget som ses i filmen for et "langbomanlæg", dvs hvor én bom spærrer hele vejens bredde. Alle bomme betjenes fra et sted. Hvis der havde været flere bomme, ville der have været et spil for hver bom som kunne betjenes fra et sted. Så nej, damen i filmen ville ikke have løbet fra den ene side af vejen til den anden.
Et eksempel - måske endda det der senest var i brug i kongeriget? - er Ellidshøj.http://www.randers-aalborg.dk/home/km-234-1-ellidshoej
Halvvejs nede kan man se, at der betjenes to håndsving samtidig - et til hver af de to bomme.
Det ene håndsving var til den ene overkørsel med to bomme (én bom på hver side af jernbanen). Det andet håndsving var til en anden overkørsel med to bomme (én bom på hver side af jernbanen).
I Ellidshøj var der på et tidspunkt to overkørsler (nr. 476 og 477), der blev betjent fra ét sted. Ledvogteren står her ved overkørsel 476 og betjener samtidig overkørsel 477, der ses i baggrunden:
FFJ 34 passerer Ellidshøj på vej mod syd i maj 1986. Fotograf: Lars Nilsson.