Advarselsskiltning ved overkørsler i gamle dage
Hej Dennis,
Nye standardiserede regler for krydsning mellem vej og jernbane trådte i kraft pr. 16. marts 1933. Herved indførtes i princippet de skiltetyper, vi kender i dag, selv om de oprindeligt var fremstillet som emaljeskilte. Reglerne afløste de mange lokale og dermed ofte forskellige løsninger, der rundt omkring i landet havde set dagens lys, bl.a. på banernes egen foranstaltning.
Krydsmærkerne ved de usikrede overkørsler har også deres oprindelse dengang. Undertavlen "se efter tog" med de 2 modsatrettede pile er kommet til i nyere tid.
Den beskrivende artikel: "Historien om Vejdirektoratets overkørselsanlæg ved privatbanerne" i tidsskriftet TRAFIK & VEJE • 2014 SEPTEMBER kan ses her: https://issuu.com/trafikogveje/docs/trafik_og_veje_09_2014 på side 64 ff.
M.v.h.Niels
Hejsa,
I "Jernbanehistorisk årbog '06" er der en informativ artikel om de rød-hvide krydsmærker og automatiske blinklysanlæg som standard-advarsel ved ubevogtede jernbaneoverskæringer, som måske også kan have interesse.