Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.
Og var der virkelig brug for maskinen i 2. distrikt? Såvidt jeg husker, kørte de sidste driftklare R-maskiner yderst sjældent på det her tidspunkt. Et par tog i forbindelse med juletrafikken, hvis jeg ikke tager fejl, men det kan forums eksperter uden tvivl be- eller afkræfte.
Det vil jeg kunne fortælle ret præcis når jeg kommer hjem.
Hurtigt husket, så var R en sjælden fugl; de kørte ikke ret meget de sidste par år.
At dømme ud fra skrivelserne, så var revisionen nok mere "kit-bashing" hvor alskens dele blev parret for at få en køreklar maskine.
Senere er de tanker nok droppet igen.
Generaldrirektoratet og distrikterne vidste godt (omkring nytår 1967/68) at næste bestilling af Mz ville slå dampen ud.
Disse Mz blev bestilt i oktober 1968, så mon ikke at der har været lidt tanker omkring omdisponeringer af E-maskiner fra 1. distrikt til 2. distrikt og dermed knap så stort behov for en R i løbet af 1968?
JPA må have vidst at der blev forhandet om en serie Mz.