Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/10 2019, 21:56 (1927 dage siden) @ Bent Hansen

Vi må heller få lidt data til at støtte Peters formodninger, der viser sig at have hold i Kedeltilsynets angivelser og P. S. Eilertsens forskning ved hjælp af tyske forskere. Når PSE angiver København, er det fordi entreprenørerne boede der. Regningen for lokomotivet gik derhen. Lokomotivet leveredes åbenlyst til Slagelse.

Jung 82/1890. 1435 mm. 60 hk. 8,60 t. Navn: Kvik. Nr. 4.
1890 Leveret til Blom & Hvidt, København.
1890 - 92 Jernbaneanlæg mellem Slagelse og Hyllested på Slagelse - Næstved og
Dalmosebanen samt flytning af Slagelse Station og forlægning af 4 km af
Roskilde - Korsørbanen for Blom & Hvidt.
1896 - 97 Anlæg af Slagelse - Værslev for Johannsen & Madsen.
1897 Anlæg af Kalvehavebanen for Blom & Hvidt.

Listen er længere, men jeg holder her, da foraet ikke rummer ret meget, og: Ingeniør Hvidt omkom ved en arbejdsulykke 13.09.1897 under anlægget ved Bakkebølle. På stedet 300 m fra Vinterbølle Skov's skovbryn syd for banen mellem Nyråd Station og Bakkebølle Hlp. står en mindesten.
Kilde: PA/samtidig avis.

Lokaliteterne ligger alle på Kalvehavebanen.

Og så til sidst et foto af Kvik. Herefter holder vi, men i et andet indlæg fortsætter vi med det af mig rejste spørgsmål, som jeg ikke fik svar på. Jeg skal lige have lidt tid til at grave.

Mvh. BH.

[image]

Mit arkiv er rigt på fotos af Kvik, men vi var så heldige, at et af dem var det aktuelle byggeri. Kilden er ukendt, men kan være et lokalhistorisk arkiv på egnen.

Hej Bent,

Ja, så kan det jo ikke være det loko, der ses på trådbilledet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak