Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/10 2019, 18:06 (1927 dage siden) @ Peter Andersen

Hej. Det lyder rimeligt med Slagelse.
Jeg har følgende stående:

16-5-1890 - SORØ AMTS-TIDENDE
Notits: På den herværende banegård henstår et lokomotiv, der er kjøbt i Tyskland af firmaet Blom & Hvidt, og som skal benyttes ved anlæget af Slagelse–Næstved-banen. Om nogle dage ankommer en blokvogn, hvorpå det kan læsses og kjøres til bestemmelsesstedet.

Der er sandsynligvis tale om "KVIK", som blev bygget af Jung 1890 til Blom & Hvidt. Navnet nævnes dog ingen steder i omtalerne.
Jeg har undret mig lidt over, hvis der kun var det ene lokomotiv ved to så store samtidige anlæg, men billedet giver nok forklaringen - der var to.
I starten var der vel ingen forbindelse mellem (gl.) Slagelse station og anlægsarbejdet på Slagelse-Hyllested strækningen.
En anden notits skriver i øvrigt, at grusningen mellem Slagelse og Hyllested af Blom og Hvidt blev overladt til firmaet Larsen & Saabye. Men ikke noget om, hvis materiel, der blev brugt.

Hej Peter,

Du er kvik! ;-) På billedet ser lokomotivet ret nyt ud, så jeg tror, at du har fat i det rigtige loko og at vi er i 1890.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak