Sporvogne i udlandet - New Orleans (1 + 3 OT fotos)
Hej Carsten,
Godstog langs Riverfront oplevede jeg kun en aften efter mørkefald, medens vi spiste på en restaurant dernede.
Apropos morgenmad; vi boede på Canal Street, hvor hotellets café var under ombygning. Nabobygningen rummede universitetshospitalet Tulane Medical Center, hvis prisbillige, men velassorterede cafeteria vi så benyttede. Blot skulle vi vænne os til gennem Emergency Entrance at passere en hospital police officer og hans store colt.
Franskmændene havde jo i deres visdom døbt lokaliteten på den anden side af Mississippi "Algiers" (!). Fra enden af Canal Street til Algiers Landing sejler en færge (grundlagt 1827). For fodgængere var den i 1995 gratis. Den lagde til sidelæns således, at biler holdt på tværs af sejlretningen.
Mississippi set mod syd med broerne samt færgen på vej til Algiers (t.v.), og ved kaj t.h. hjuldamperen "Natchez", august 1995 (nm).
Algiers har i tidens løb rummet en del jernbaneaktiviteter; således var en overgang over 4.000 beskæftiget ved jernbanen. Dog jagtede vi ikke jernbaner derovre, men begrænsede os til Mardi Gras Museet samt den stilfærdige by. Og uanset, hvor meget jeg førsøgte, var og blev domhuset et domhus, og ikke en fhv. stationsbygning:
Ej en stationsbygning, men Courthouse i Algiers (opført 1896), august 1995 (nm).
Helt ude på Algiers Point lå denne restaurant, hvorfra udsigten over floden til downtown og French Quarter var superb:
"Algiers Landing Restaurant", august 1995 (nm).
Den lignede et gammelt flodpakhus og lå ved diget, helt ude på bolværket, hvorfor den nu & da blev påsejlet. Bl.a. derfor lukkede stedet senere i 1995 og er siden fjernet fra jordens overflade.
PS: Restauratøren fostrede i 1980'erne idéen om en sporvej det korte stykke langs diget fra færgelejet til restauranten, men fik aldrig lagt skinner til sin sporvogn:
(Arkivfoto 1983).
Bedste hilsener & tak
Niels