E 974
Lidt om E-maskinerne og driften omkring 1938.
Førerpladsen på E 974. Skærmen til højre for fyrhullet mener jeg blev opsat for at skæret fra fyret ikke skulle genere førerens udkig.
Foto: Bjarne Knudsen
Min far på 973 i efteråret 1938 på Aarhus H. Han kørte fyrbøder i E-turen fra august 1938 og vinterkøreplanen med.
Det venstre bukseben havde svært ved at tåle varmen på E-maskinerne. En lkf har fortalt mig, at man omkring 1948-50 havde asbestforklæder til E-maskinerne, men kun få brugte dem.
Maskinløb og personale køreplan 1938-39. R-maskinerne i Aarhus havde mistet landsdelseksprestogene til E-maskinerne og kørte nu mest person- og godstog. En særlig plan for 3 cyl. nord for Randers hvor to cyl. kun måtte køre 90. Det viste sig i øvrigt, at et lyntog belastede sporet ligeså hårdt som en to cyl. R-maskine (det med at bore huller i R-maskinernes kontravægte fra efterår 1939). De fem 3 cyl. Borsig kørte på det tidspunkt alle på Sjælland.
Fra min fars lommebog. Der er ikke noteret loko numre, men Aarhus havde på det tidspunkt E-maskinerne 968-974.
Jeg har vist bragt den før, men herunder leverandørlisten til E 994-999 (Rigsarkivet).
M v h
Georg