Åben ild i maskinrum M/F STOREBÆLT

af KimC, 25/2 2018, 15:31 (2540 dage siden) @ Oversmeden

Varmekedlen i maskinrummet leverede vel også damp/varme til de vogne, der blev overført på vogndækket. Især i vinterperioden. Togrejsende hader også kulde i toget.


Det kan jeg ikke svare på. Jeg husker kun de store IC færger og dengang var elvarmen udbredt og jeg lagde næppe mærke til et elkabel i agterenden.
Omvendt, på ældre fotos fra alskens færger, syntes jeg ikke at have set dampslanger ligge på dækket eller dampskyer fra utætte koblinger.

Om MA'erne ved jeg at deres behov for el var ret stort (og reelt lidt større end visse færger kunne levere dengang MA var ny).
Visse færger fik derfor en diesel-generator indsat udelukkende til lyntogsforsyning.

Jeg erindrer en færgeoverfart for rigtigt mangd år siden, den eneste datering jeg kan give er brune vogne med harmonikaovergang, der var tæt damp på vogndækket så man måtte famle sig hen langs toget for at finde en dør. Så der har været leveret dampvarme til almindelige personvogne.

Jeg erindrer en anden tur hvor der på grund af en uregelmæssighed var blevet nødvendigt at efterlade en IC stamme i Nyborg, for at kune tage 4 Ma halvtog med over, de fik så æren af at standse ved alle IC stationer over Sjælland. Under overfarten stog to af halvogene med hjælpedieselen buldrende, så eenten har færgen ikke kunnet levere strøm nok, eller også har der ikke været tilslutninger nok til 4 Ma, fordi man ikke brugte det til dagligt. Det var en af de 4 sporede IC færger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak