Åben ild i maskinrum M/F STOREBÆLT
Det kursive kan godt bruges (let redigeret, så lidt af gætteriet forsvinder). Midterstykket i alm. skrift er blot til info om hvor jeg mener du skal være lidt varsom. Midterstykket kan bare slettes og resten føres op, hvorefter du har en OK tekst.
Tænding af oliefyr med fakkel. Inden faklen stikkes ind foran forstøverdysen, skal ikke alene oliemængden afpasses, men af ligeså stor vigtighed er en rigtig indstilling af forbrændingsluften. Når flammen er stabil, pilles faklen ud og fyret brænder. Når damptrykket er oppe, lukkes blot af for olien. Visse modeller havde en pressostat monteret til formålet. Når man er trænet kan man på flammen se, om forbrændingen er fuldstændig.
M/F STOREBÆLT havde dieselmotorer til fremdrivning, men færgen havde også en oliefyret kedel, der leverede varme, når dieselmotorerne stod stille.
Via en varmeveksler kunne motorerne holdes standby-varme, eller varme kunne udtages til brug for passagererne.
På flere ældre Storebæltsfærger førtes udstødningsgassen fra hovedmotorene ud gennem varmekedlerne.
Pas på! Der er flere muligheder her.
Du kan have en kedel, hvor der er en oliefyret del og en del med udstødsgas.
Næste mulighed er en læsning kun med udstødsgas og endelig findes der kedler, som kun er oliefyret.
Medmindre vi kender det nøjagtige system på de forskellige færger, så tror jeg bare at vi skal lade være med at gætte.
I nødsfald kan mange oliefyrede kedler stadig tændes på den viste måde, men oftest vil der sidde en art tændbrænder (ikke ulig et almindeligt villafyr), og når der er liv i tændbrænderen, så åbnes de store olieventiler - og måske dampventiler, hvis det er en stor kedel med dampforstøvning af olien. Det hele kan passe sig selv automatisk i dag, uden at være mandskabskrævende.