Åben ild i maskinrum M/F STOREBÆLT

af Oversmeden, 24/2 2018, 17:40 (2541 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men nu skriver du jo "oliefyrede kedler". Fotoet sidder i en række med billeder fra M/F STOREBÆLT, der jo havde dieselmotorer. Kan det være vandvarmeanlægget?

Yep - fedt foto af noget som ikke ses så tit.
Måske er der en enkelt forumdeltager, som har prøvet den form for kedelpasning?

Vel havde Storebælt dieselmotorer til fremdrivning, men hvor får du varmen fra når de står stille?
Hjælpemotorerne? Det er ikke andet end nogle få 100-kW, så det er der ikke meget varme i.
Derfor udstyres skibene også med kedler.
Om det er damp og derefter via en varmeveksler til varmt vand eller om det er direkte til varmt vand - det afhænger af det specifikke system.
Så ja, det kunne snildt være en varmtvandskedel; jeg vil ikke afvise det.

Selv de diesel-elektriske færger Richard og Benedikte (på Rødby-Puttgarden) var fra ny udstyret med et oliefyr til opvarmning.
Via en varmeveksler kan motorerne holdes standby-varme eller varme kan udtages til brug for passagerene (de bæster hader at gå rundt og fryse ombord - forstå det hvem der kan).
Hvis varmen fra dieselmotorerne ikke er nok, så tænder oliefyret og det er altså uden fakkel på de skibe.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak