Avatar

Kølvrå og Grove

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/1 2015, 22:38 (3638 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

"Nej, du overfortolker signaturen i tjenestekøreplanen/TIB. Signaturen, kaldet sort timeglas, betød at stationen ikke var dækket af hovedsignaler. Signaturen fortæller ikke, hvorvidt der var "centralaflåsning" eller ej."

Ja, det må være dét, der er sket for mig (i begyndelse af 1990'erne, da jeg gjorde mine notater). Uden detailkendskab til de lokale forhold og i en dataindsamlingsfase har jeg antaget, at når der ved Kølvrå i Tjenestekøreplanen ikke stod en anmærkning om, at stationen var uden sidespor, så har stationen været betragtet som havende sidespor = Grove PrS, og at dette så var årsagen til, at Gos i køreplanen stod anført som en fodnote, mens de andre sidespor på banen havde selsvstændige "posteringer".

Jeg tror, at min forvirring udspringer af den omstændighed, at det - da DSB før 2. Verdenskrig indførte holdestedsordningen - var en almindelig formulering i instruktionsmaterialet herom, at der var etableret "centralaflåsning af sporskifter og opstilling af kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler". Denne formulering er på Herning-Viborg banen brugt både for Sunds St. i 1959/60, Gedhus S. i 1929/30, Frederiks St. i 1961, Skelhøje St. i 1960, Finderup S. i 1934/35 og Bækkelund St. i 1938/39.

Tak for den udførlige retvisning af spørgsmålet.

De bedste hilsner

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak