Grove og Kølvrå
Kære Thomas,
Kilden til de 22,0 km m.m. er - så vidt jeg husker - tjenestekøreplanerne fra de pågældende år, men det er længe siden, jeg har "høstet" oplysningen. Min dataindsamling af kilometerangivelserne skete som udgangspunkt fra tjenestekøreplanerne, som for DSB's vedkommende er gennemgået fra A til Z. Kun for enkelte privatbaner og i særlige DSB-tilfælde har jeg benyttet publikumskøreplaner, men som bekendt er det kun dem, der ikke laver noget, der ikke laver fejl, så oplysningen bør selvfølgelig efterprøves. Det bliver bare ikke lige nu for mit vedkommende.
Om Kølvrå:
Ja, her har jeg så kritikløst overført signaturtekst-formuleringen fra tjenestekøreplanerne om, at der i Kølvrå var "centralaflåsning af sporskifter og opstillet kendingsmærker for holdested uden hovedsignaler". Det var en standardsignatur (noget med nogle sorte timeglas?), der i tjenestekøreplanen anvendtes ved alle den slags steder, og altså nok uden hensyntagen til de stedlige forhold. Eller betragtede man mon dengang i køreplanskontoret nøgleaflåsningsanlæg som en art centralaflåsning? Nøglen var jo som regel placeret et centralt (fast) sted og blev kun bragt frem, når sporkiftet skulle oplåses.
De bedste hilsner og godt nytår!
Mrten